Recept: Chocolate Chip Cookies

Den närmsta tiden kommer det antagligen bli ganska mycket bakverk här på bloggen, då jag fyller år snart och ska ha värsta kak-kalaset. I helgen ska jag till exempel förebereda macarons, om jag lyckas... Tredje gången gillt, hoppas jag! (Världens fulaste bild, men aa...)
 

 
Chocolate Chip Cookies (ca 24 st)
 
4 3/4 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
170g smör
2 1/3 dl ljust muscovado-socker
1 1/5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver
1 ägg + 1 äggula
4 3/4 dl hackad choklad/chocolate chips
 
Sätt ugnen på 160*C.
Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en mindre bunke.
Dela smöret i bitar och kör i mikron några sekunder. Ju mjukare och mer smält, desto bättre, men det ska inte vara helt smält. Vispa smöret och allt socker tills det inte är några klumpar. Tillsät vanilj, ägg och äggula och vispa tills smeten är slät.
Tillsätt långsamt mjölblandningen under vispning. Vispa endast tills allt är blandat, inte mer!
Rör i choklad, antingen med en sked/slickepott eller vispa samman på LÅG hastighet.
Rulla degen till bollar och låg på en plåt. Tänk på att lämna plats så att de kan "sjunka ihop" ordentligt. Jag la 9 kakor på varje plåt, och det var lagom med plats tycker jag. Grädda i ugnen i ca 15 minuter, de bör vara ljusbruna runt kanten.
De är godast nybakta då de fortfarande är lite sega i mitten, men om man sparar de kan man köra de i mikron några sekunder så blir de lite mjukare i mitten. Lycka till! :)
0

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Bloggadress

Kommentar

Kajsa

Kajsa

Jag som äger den här bloggen heter Kajsa och är 15 år. Jag är en glad och kreativ tjej som skriver om min vardag och mina många intressen.

Kontakt: [email protected]
bloglovin
bloglovin