Recept: Chocolate Chips Cookie Dough Brownies

Här kommer receptet på mina chocolate chip cookie dough brownies! Det här är inte exakt det recept som jag använde, jag har ändrat mängden på vissa saker bara så att det skulle bli bättre :)
 
 
Chocolate Chip Cookie Dough Brownies
Vet inte hur många det blir riktigt :P

Jag rekommenderar att göra ganachen först, då den tar ett tag att tjockna så som den ska, sen är det bra att göra kakdegen, då den ska stå i kylen lite, och sist brownie-smeten, för den behöver inte stå och vänta på något.
 

Först, sätt ugnen på 175*C.

Choklad-ganache
4 msk smör
12 msk vispgrädde
12 msk hackad mörk choklad
 
Smält smöret i en kastrull. När det är smält, häll över grädden. Häll chokladen i en skål. Precis innan grädden och smöret börjar koka flyttar du kastrullen från plattan och häller över chokladen. Låt stå ett par sekunder och vispa sedan för hand tills allt är blandat och du har en slät vätska. Låt sedan stå medan du gör allt annat så att ganachen får tjockna. Rör runt lite och då för att se till att den fortfarande är slät.
 
Kakdeg
8 msk rumstempererat smör
4 msk strösocker
8 msk muscovado-socker
2 msk mjölk
½ tsk vaniljessens (Eller 1/4 tsk vaniljpulver/frön från vaniljstång. Om du tar någon av dessa lägg till liiiiite mer mjölk)
2 dl mjöl
½ tsk salt
8 msk hackad choklad (jag föredrar mörk)
 
Vispa smör och allt socker fluffigt. Blanda i mjölken och vaniljen och vispa lite till. Tillsätt mjöl och salt och vispa på låg fart tills allt blandat. Häll i den hackade chokladen och blanda runt. Ställ i kylen.
 
Brownies
200 g smör
200 g choklad (här föredrar jag mjölkchoklad)
4 st ägg
4 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Smält smöret och chokladen i en kastrull på svag värme. Låt svalna lite. Tillsätt resten av ingredienserna och rör smeten jämn och slät. Häll smeten i en ganska stor form. Vet inte riktigt hur stor, då jag hade en rätt liten form och de blev jättehöga, och sen har jag ju ändrat lite i receptet. När de är i ugnen höjs de rätt mycket, så det gör inget om smeten lägger sig tunn i formen. Ta fram kakdegen och klicka ut den i browniesmeten lite här och var.
Ställ in i ugnen (175*) i ca 30 min. Jag rekommederar att du koller efter ca 25 minuter med en sticka eller tandpetare eller nåt. Om kakan är klar bör stickan komma ut ren. När jag tog ut kakan hade stickan kommit ut ren, och min kaka var ändå rätt kladdig.
Nu borde ganachen vara rätt tjock, fast ändå så att man kan hälla den. Häll ganachen över kakan och VÄNTA! Det här kan vara lite svårt för vissa (inklusive mig ;P) då man gärna vill smaka kakan så fort den är klar. Men man måste låta ganachen "stelna" innan man skär upp. Mest för att den inte ska rinna över, men sen tycker jag att ganachen var mycket godare när den var stel.
När ganachen har stelnat, skär upp brownisarna och servera! :D
 
Original-idé hittade jag hos bakerella.com, men hon hade använt kakmixer, så jag har använt egna brownie-, kakdeg- och ganache-recept.
0

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Bloggadress

Kommentar

Kajsa

Kajsa

Jag som äger den här bloggen heter Kajsa och är 15 år. Jag är en glad och kreativ tjej som skriver om min vardag och mina många intressen.

Kontakt: [email protected]
bloglovin
bloglovin