Recept: Ballerina-cake pops

"Svenska" cake pops, här i form av supersöta cupcake pops ;) De är doppade i vit choklad, sen är det rosa choklad på toppen, lite m&m's och strössel. Den rosa chokladen fick jag i födelsedagspresent, och den köptes i en mysig lite chokladbutik inne i stan. De har massor av supergoda chokladpraliner och godisar, och allt görs direkt i butiken. Har jag för mig iallafall...  :P Och förresten, den vänstra doppade min mamma, det är därför den inte är lika fin XD



CAKE POPS (ca 20 st)

2 pkt Ballerina Kladdkaka
75-125g Philadephia

För enkla runda cake pops: ca 300g choklad
För cupcake popsen som jag gjorde: ca 300g choklad till botten, ca 150g choklad till toppen

Jag är lite förvånad att det behövdes så mycket vit choklad till mina cupcake pops, men så kan jag ha räknat hel-konstigt, eller så är det bara jag som är konstig ;P

Kör Ballerina-kexen i matberedaren tills de har blivit smulor. Blanda i Philadelphia-osten, börja med 75g eller nåt sånt och ta sedan i lite mer i taget tills du har fått en bra deg/smet/sak. Vet inte riktigt hur jag ska förklara hus konsistensen var, men du märker när du tycker att den blir bra. Mosa i Philadeplhian med baksidan av en sked. I början känns det som om det aldrig kommer gå att blanda i alltihop, men efter ett tag går det och det bör inte vara några lösa smulor kvar.
Rulla degen till bollar (ev. forma till muffins-form). Lägg de på en tallrik eller nåt sånt, och ställ de i frysen ca 15min eller kylen ca 1h. Om du ställer de i frysen, se till att du flyttar över de till kylen efter en kvart, för de ska inte bli frysta, bara lite stela.
Ta halverade grillpinnar, eller riktiga klubb-pinnar, och doppa toppen i den smälta chokladen du ska ha på botten. Stick in pinnen i bollen ungefär halvvägs och doppa sedan ner i choklad. Tänk på att du inte ska röra på pinnen, den ska bara gå ner i chokladen och upp igen, behövs det kan du använda en sked för att täcka hela. Låt sedan chokladen drippa ner lite så att du inte har för mycker choklad på din cake pop.
Stoppa ner cake popen i ett oasis-block eller liknande för att chokladen ska stelna. Om du gör cupcake pops doppar du ner toppen i en annan färgad choklad när botten-chokladen har stelnat. Innan den nya chokladen har stelnat dekorerar du som du vill.

Klart!

Oops, det blev en rätt lång beskrivning, men dte är rätt mycket att tänka på så att det inte blir fel ;)
0
Kajsa

Kajsa

Jag som äger den här bloggen heter Kajsa och är 15 år. Jag är en glad och kreativ tjej som skriver om min vardag och mina många intressen.

Kontakt: [email protected]
bloglovin
bloglovin